Spirituskørsel er fortsat et problem på de danske veje, hvor den positive udvikling i forhold til færre sigtelser er stagneret. Stadig alt for mange sætter sig bag rattet, selvom de er i tvivl, om de er påvirkede af alkohol eller narkotika.
Størstedelen af landets politikredse har fra mandag den 3. april til og med mandag den 10. april 2023 i forbindelse med påsken fokus på spiritus- og narkokørsel.
Påsken er for mange en højtid, hvor man mødes i festligt lag, og hvor der ofte indtages spiritus. Politiet opfordrer til, at man på forhånd aftaler, hvem der skal køre bilen hjem efter festlighederne, eller at man tager en taxa eller bus hjem.
Spirituskørsel udgør fortsat en alvorlig fare for trafikanter i trafikken. På trods af, at det er blevet mindre accepteret at køre i påvirket tilstand, er der stadig spirituspåvirkede trafikanter i hver femte dødsulykke. Der er cirka ti gange højere risiko for at komme alvorligt til skade som bilist, hvis man er spirituspåvirket i let grad, og risikoen stiger eksplosivt med stigende promille.
»Spritkørsel er uacceptabelt, og noget som et markant flertal af danskerne tager afstand fra. Men trods det, er der fortsat nogle trafikanter, der ikke har forstået budskabet. Målet med vores indsats er at få dem stoppet, før de skader sig selv eller andre,« siger Christian Berthelsen, politiassistent i Rigspolitiets Koncernkommunikation.
»Vi ved fra undersøgelser, at alt for mange sætter sig bag rattet, selv om de er i tvivl om deres promille er for høj. Det betyder desværre ulykker på vejene, hvor personer kommer til skade eller mister livet. Hvis man er det mindste i tvivl om sin promille, bør man lade bilen stå,« understreger han.
Hvilken vej går udviklingen?
Udviklingen af spiritusulykker med dræbte og alvorligt tilskadekomne har over en årrække været faldende, men de seneste år er kurven for den positive udvikling stagneret.
Hvor og hvornår sker spiritusulykkerne?
• Spiritusulykker sker oftest fredag, lørdag eller søndag – aften eller nat
• Der er flest spiritusulykker i sommer- og efterårsmånederne
• Langt de fleste spiritusulykker er solouheld og i langt de fleste tilfælde, hvor ulykken har dødelig udgang er den dræbte den spiritus påvirkede selv
• Der sker flest spiritusulykker uden for tættere bebyggelse
• Spirituspåvirkede bilister ses mest blandt unge og midaldrende
• Det er hyppigst bilister og knallertførere, der er involveret i spiritusulykker
Ud over spirituskontroller vil politiet også kontrollere, om bilisterne er påvirkede af narkotika eller medicin.