5.1 C
Randers
lørdag, november 2, 2024

Ikke muligt at dispensere fra lokalplan 335

indsendt af: EB Invest Randers ApS, Erik Bo Andersen

Specialiserede planjurister og advokater fra 2 advokatfirmaer har fastslået i et udarbejdet notat, med henvisninger til planklagenævnsafgørelser, at Randers Kommune ikke kan dispensere sig ud af problemstillingerne i lokalplan 335 og der derfor er behov for at udarbejde en ny.

Notatet beskriver rent faktisk, hvordan det ville have været muligt, at holde sig indenfor lokalplan 335, men forklarer så, hvorfor det netop ikke er muligt, set i forhold til Planloven, Kommuneplanen, og så selve lokalplanen, dens formål, anvendelsesprincipper, bestemmelser og kortbilag.

Juristerne har været inde over alle de nødvendige dispensationer som kræves for at realisere en udstykning og byggemodning, men også set på hvad det så kræver af dispensationer for byggerier og konklusionen er klar.

Med udgangspunkt i at enhver dispensationsansøgning skal vurderes konkret, og der kan ikke gives generelle dispensationer, så vil det stride i mod planloven, da dispensationer kun kan gives til mindre fravigelser, der så igen netop ikke må stride imod formål og anvendelsesprincipperne og bestemmelserne.

Udformningen af alle eksisterende lokalplaner øst og vest for Torupdal i Dronningborg er alle lavet efter de samme gældende formål og principper, og det er disse forhold som er væsentlige.

Hvis man alligevel tog udgangspunkt i, at det rent faktisk kunne lade sig gøre, ved at planklagenævnsafgørelserne om at kortbilaget i nogle tilfælde ikke er et gældende formål eller princip, og den m2 fordelingen mellem grønne arealer og boligarealer ikke blev lavet om, og der så kunne udarbejdes en ny udstykningsplan, så kunne man uden høring af borgerne blot lave planen om. Men er det rimeligt.

Og hvis det kunne lade sig gøre, blot at lave udstykningsplanen om, bare for at holde sig indenfor lokalplanens rammer, for så alligevel, at skulle give et hav af dispensationer fra formål, anvendelsesprincipper og bestemmelser, hvorfor så ikke lave den om så borgerne ved hvad man kan forholde sig til når man læser lokalplanen? Hvem vil det gavne at fastholde en plan der ikke er mulig eller retvisende og gældende det der står i den.

Jeg er personligt meget glad for notatets konklusioner, der bestyrker det jeg hele tiden har sagt og fremlagt, og det forhold, at notatet og konklusionerne netop henviser og beror sig på tidligere afgørelser i Planklagenævnet i lignende problemstillinger, således at der ikke kan slås tvivl om administrationen og meningen med planloven.

Nu er det op til politikerne i Randers Kommune og fagfolkene i forvaltningen at indgå i en fornyet dialog med baggrund i det fremsendte notat og så fremlægge en ny sag for politikerne, således at vi kan få lavet en ny lokalplan der netop kan tage højde for landskabet og de formål og principper der altid har været gældende for udstykningerne i Dronningborg.

VISUALISERINGER:

Udover det udarbejdede notat, så har jeg også fået udarbejdet en visualisering af de påstande der fremkom i høringen af lokalplansforslaget 742 om ”tabt” udsigt, og som var en af årsagerne til at politikerne vendte tommelfingeren ned på en endelig vedtagelse.

Jeg synes bare, at det ville være på sin plads, at fakta kom frem, og er super ærgerlig over at den politiske beslutning så blev truffet på et forkert grundlag og at de borgere som netop påstod at en ny plan ville tage deres udsigt rent faktisk talte imod bedre viden.

For fakta er, at lokalplan 335 tager meget mere udsigt end en ny lokalplan, uanset om det var det afviste lokalplansforslag 742 eller mit nye alternative med kun parcelhusgrunde.

Visualiseringerne er taget fra 4 forskellige steder, og som viser nuværende udsigt, placeringen og vinklen på billedet, og så lokalplan 335 med de mulige byggerier, og til sidst en ny lokalplan med tilpassede huse i terræn (ligesom lokalplansforslaget 742 eller et nyt)

Google drive

BÆRERDYGTIG UDVIKLING:

Tilsammen er der 8,4233 ha i det ubebyggede lokalplan 335 område. – Arealet er kun udlagt med 37 boliger – Det svarer til en boligtæthed på kun 4,39 boliger pr. ha for den ubebyggede del af lokalplan 335

Hvis vi snakker bæredygtig udvikling, og at vores arealer i Kommunen er knappe resurser, hvor vi skal udnytte arealerne smarte og mere bæredygtigt, så lever dette arealudlæg i lokalplan 335 på ingen måder op til en bæredygtig udvikling, eller overholdelse af de fastlagte rammer i Kommuneplanen om, at boligområder skal udlægges med en boligtæthed på mellem 10-12 boliger pr. ha.

Det svarer til at en boligtæthed på den ubebyggede del af lokalplan 335, på mellem 84 og 101 boliger.

Da det afviste lokalplansforslaget 742 indeholdte 85 boliger, så levede det jo op til bestemmelserne i kommuneplanen, men hvorfor blev det så afvist?

Det bliver vi jo så nød til at have en fornyet drøftelse om.

Alt andet lige så ser jeg frem til en ny runde, hvor politikere, Kommune , Borgere og mig som udvikler får lavet en plan alle kan leve med, til gavn for udviklingen af vores kommune og lokalsamfund.

Relaterede artikler

Nyeste artikler