Læserbrev af Bo Ratz, byrådsmedlem for Konservative, Randers Kommune
Hvis Klimabroen bliver etableret, skal vores lystbådehavn i Randers havn flyttes!
I de ufravigelige kvalitetskrav, som byrådet har vedtaget tilbage i 2020, som omhandler hele klimabro-projektet og udformningen af Flodbyen, står der, at der skal etableres en ny moderne lystbådehavn på den anden side af Klimabroen, som erstatning for den nuværende.
Det skal der fordi, Klimabroen også skal være en klimasikring for midtbyen, hvor en dæmning gør det umuligt for sejlskibene at sejle ind i nordbasinnet, hvor lystbådehavnen ligger nu.
Nu er der skabt tvivl om, hvorvidt der økonomisk er råd til etableringen af en ny lystbådehavn.
Således har Erhverv- og Planudvalget behandlet emnet, og de er kommet frem til, at der også skal arbejdes videre med to billigere alternativer.
En udbygning af Dronningborg lystbådehavn og en primitiv bådebro, der skal placeres for enden af Pieren, og byrådet godkendte dette ved seneste byrådsmøde mandag den 28. oktober.
Det er bestemt ikke noget som sejlklubbernes medlemmer er særlig begejstrede over.
De er blevet stillet i udsigt, at der kommer en fuldgod erstatning for lystbådehavnen, med klubliv i et nyt klubhus og restaurant.
På baggrund af offentlighedsfasen om Klimabroen over Randers Fjord, som blev gennemført i begyndelsen af året, vil Randers Kommune lave supplerende undersøgelser af blandt andet mulige scenarier for lystbådehavnen.
I sag 405 om scenarier for lystbådehavnen godkendte byrådet mandag med 22 stemmer for og 9 imod, at der arbejdes videre med de alternative scenarier frem mod de politiske drøftelser om budget 2026-2029 . Imod stemte Liberal Alliance, Beboerlisten, Velfærdslisten, Enhedslisten, Østbroen, Dansk Folkeparti og Bo Ratz (C).
Jeg stemte imod af to årsager:
Sejlerne og borgerne i Randers, som historisk er en havneby, skal have en attraktiv lystbådehavn i eller tæt på Randers centrum.
Og så mener jeg, at når byrådet har vedtaget ufravigelige kvalitetskrav til udformningen af Flodbyen, og når der er beskrevet, hvordan en ny lystbådehavn skal udformes, så skal man naturligvis også følge den beslutning!
Jeg håber naturligvis på, at byrådet vil følge beslutningen fra 2020, og at der kan findes den nødvendige økonomi.
Jeg mener, at Randers vil blive et “fattigere sted” at være borger uden en attraktiv lystbådehavn i centrum af Randers.