14.7 C
Randers
torsdag, maj 2, 2024

Politiker i fastelavnskostume beskyldes for racisme

En fastelavnsudklædning fra februar i år gav anledning til heftig debat på valgmøde på Paderup Gymnasium om racisme og krænkelser.

Nick Zimmerman fra Dansk Folkeparti blev på mødet bedt om at kommentere et foto, som formand for DF i Randers, Nicolai Estrup havde slået op på Facebook i forbindelse med fastelavn.

Her optrådte Nicolai Estrup som sheik, og havde malet sig sort i hovedet, og det fandt en del elever for brystet, og mener, at det er racisme.

Nick Zimmerman kunne ikke se noget racistisk i billedet, men henviste i stedet eleverne til at tage kontakt til Nicolai Estrup.

Det skete i form af en besked på Facebook, hvor en ung kvinde opfordrede ham til at fjerne billedet, med henvisning til, at hun og andre fra gymnasiet fandt det stødende og racistisk.

Nicolai Estrup svarede kvinden, at han ikke finder det racistisk hverken at udklæde sig som hverken hvid, sort, gul eller brun.

For ham er racisme et grundlæggende had til andre grundet deres ophav/religion, og han har på ingen måde had til mennesker på grund af hverken deres ophav eller religion.

En af kritikerne af udklædningen er Sejla Duracic. Hun mener at selve sheikkostumet med hovedklæde, briller m.v. er et sjovt kostume.

»Der bør dog være en grænse for, hvornår det ikke er sjovt længere. Det er at gå over grænsen, når han maler sig sort i ansigtet,« mener hun.

Sejla Duracic er overbevist om, at det ikke var Nicolai Estrups intention at være racistisk i sin udklædning som sort sheik. Men hun henviser til fortiden med slaveri og undertrykkelse o.lign., og derfor kan det ifølge hende opfattes som racisme.

Havde han ikke malet sig sort i hovedet, ville der ikke være noget problem. Hun understreger, at kritikken ikke har noget med Nicolai Estrups politiske holdning at gøre. Havde det været en hvilken som helst anden person, f.eks. fra Enhedslisten, som havde optrådt i denne forklædning, ville hun også mene, at det er racistisk.

Hun henviser til begrebet ”blackface,” som er betegnelsen, man bruger, når hvide maler sig sorte i ansigtet for at imitere en karikeret version af en ’sort mand.’

Sejla Duracic

Salaha Liban gik på Paderup Gymanasium sidste år, og har igennem længere tid fulgt debatten mellem eleverne om Nicolai Estrups udklædning.

»Jeg er selv mørk, og jeg føler mig krænket, når folk vælger at udklæde sig som sort person. Jeg er ked af, at min hudfarve bliver brugt og udstillet som en joke,« fortæller hun.

»Det er respektløst, for han latterliggør og udstiller ikke bare os som har en anden hudfarve, men en hel kultur og befolkningsgruppe,« siger Salaha Liban.

Hun henviser til debatten om ”blackface,” hvor der gøres grin med sorte mennesker.

Salaha oplever racismen på egen krop næsten hver dag, pointerer hun.

»På gaden bliver jeg kaldt neger. Mange kigger skævt til mig eller kommer med stødende bemærkninger. Det sker tit,« oplyser hun.

Salaha Liban

Debatten mellem elever og Nicolai Estrup fortsatte på Paderup Gymnasiums facebookside her

Hvad er racisme?

Racisme er diskrimination eller fordomme baseret på race, hudfarve, afstamning eller national eller etnisk oprindelse. Racisme er udtryk for en racistisk opfattelse eller doktrin. Begrebet kan siges at repræsentere en form for etnisk fordom i en holdning eller tro på, at mennesker er opdelt efter racer, og at forskellige racer er årsagen til forskellen mellem mennesker. Der tilknyttes ofte bestemte karakteri­stika, egenskaber og/eller kapacitet til disse racer.

Dette kan for eksempel ses i overbevisningen om, at nogle racer skulle være gode til bestemte sportsgrene, særligt rytmiske eller have et bestemt talent for forretning eller et behov for undertrykkelse. Racisme bygger dermed på en opfattelse af, at der eksisterer et hierarkisk forhold mellem forskellige racer, således at visse racer er andre overlegne. I dag er det almindelig anerkendt, at der ikke er videnskabeligt belæg for, at der eksisterer forskellige menneskelige racer, men blot ydre synlige forskelle mellem mennesker fra forskellige dele af verden.

Racisme er dog ikke nødvendigvis det samme som racediskrimination. Man kan i princippet være racist, uden at man handler racediskriminerende. Men racisme bruges ofte om ulovlig forskelsbehandling eller diskriminerende handlinger af folk på grund disses af race herunder hudfarve, etnisk eller national oprindelse. På den måde behøver racisme og racediskrimination ikke være hinandens årsag.

Kilde: Institut for menneskerettigheder

Relaterede artikler

Nyeste artikler