Læserbrev af Lise-Lotte Leervad Larsen, Formand for skole og uddannelse, Medlem af Randers Byråd (S), Vester Boulevard 29, Randers
To nye skoletilbud skaber plads til både bøger og værktøj i hverdagen – og skaber nye muligheder for unge med talent for håndværk.
Der er noget særligt ved første skoledag efter sommerferien. Nye skoletasker, børn med sommerfregner – og sommerfugle i maven hos både børn og forældre. Vi håber, at de falder godt til, finder venner og får mulighed for at bruge og udvikle deres talenter. For et godt skoleliv handler ikke kun om bøger og karakterer, men også om at få lyst til at lære, finde ud af hvad man brænder for og få mod på livet efter skolen.
I mange år har vi snakket om, at børnene skal være “skoleparate”. Men virkeligheden er, at skolen skal være børneparat. Børn er forskellige. Nogle trives med bøger og det at sidde i et klasselokale – andre lærer bedst, når de kan bruge hænderne, bygge noget eller se tingene i virkeligheden.
Indtil nu har skolerne og vores dygtige medarbejdere arbejdet på forskellige måder med praksisfaglig undervisning og gjort sig mange værdifulde erfaringer. Med de to nye tilbud – Juniormesterlære og Talent for Håndværk – bygger vi videre på de erfaringer og samler kræfterne i fælles tilbud, der giver alle unge i Randers Kommune mulighed for at lære i et stærkt fællesskab med andre, der deler interessen for håndværk.
• Juniormesterlære kombinerer skole og praktik: De unge er tre-fire dage om ugen i skole og en til to dage i en virksomhed – og besøger også erhvervsuddannelser undervejs.
• Talent for Håndværk er for unge, der har brug for en mere praksisnær hverdag. Her er de tre dage på Ungdomsskolen og to dage på Tradium, hvor de prøver kræfter med fag som tømrer, murer, smed og mekaniker – samtidig med fag som dansk og matematik.
Begge tilbud giver de unge mulighed for at udvikle deres evner, interesser og motivation – og finde en vej, hvor teori og praksis går hånd i hånd.
Ved at åbne op for flere måder at gå i skole på er ønsket, at flere unge skal kunne se tilbage på et skoleliv fyldt med fællesskaber, trivsel og faglig udvikling. Børn er forskellige – og det skal skolen også være. Jeg tror på, at når vi giver vores unge forskellige veje at vælge imellem, er vi sammen om at sikre, at de afslutter skolen med en tro på egne evner og et godt afsæt for fremtiden.