25.8 C
Randers
torsdag, juni 25, 2026

Debat: Respekter loven og klagenævnet – Gudenåen handler om regler, ikke følelser!

Læserbrev af Erik Bo Andersen, Borgerlisten Østbroen

Den politiske debat i Randers Byråd har efterladt mig – og formentlig mange andre borgere – dybt måbende.

Når vi sammen med et flertal i byrådet ønsker en oprensning af Gudenåen på strækningen nedstrøms Tange Sø, handler det hverken om “ufinansierede prestigeprojekter”, “kanalisering” eller drømme om motorbådsræs, som mindretallet ellers ihærdigt forsøger at gøre det til i pressen og på de sociale medier.

Det handler om noget så fundamentalt i et demokrati som at følge loven og rette ind efter landets øverste myndigheder.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har talt, og afgørelsen (sag 24/04943) er klokkeklar: Randers og Favrskov Kommuner havde ikke dokumenteret, at Gudenåens vandføringsevne levede op til regulativets krav. Kommunerne har ulovligt set bort fra kontrolberegninger, der sort på hvidt viste, at vandspejlet flere steder er hævet med mere end de tilladte 10 centimeter i forhold til regulativet. Klagenævnet slår fast, at et gældende regulativ er juridisk bindende for en kommune.

Man kan ikke bare suspendere reglerne administrativt, fordi man synes, de er “uhensigtsmæssige”.

Alligevel må man forstå på mindretallets efterfølgende skræmmekampagner, at de enten ikke har forstået lovgivningen – eller at de bevidst vælger at ignorere en endelig afgørelse fra klagenævnet. Hvilket signal sender det til borgerne, når folkevalgte politikere nægter at rette ind efter en klageinstans, hvis afgørelse ikke kan ankes?

Selvfølgelig skal vi passe på vores natur, og selvfølgelig skal en oprensning ske i fuld respekt for både Naturbeskyttelsesloven, Habitatdirektivet og Vandrammedirektivet. Det minder klagenævnet også om i afgørelsen. Men det ændrer ikke på, at kommunen har fejlet i sin opgave som vandløbsmyndighed, og at lodsejere nu står tilbage med vandlidende marker, fordi systemet har svigtet.

Når flertallet i byrådet trykkede på knappen, er det for at genoprette lovlige tilstande og leve op til vores allesammens regler.

Det er beskæmmende, at mindretallet hellere vil føre populistisk skræmmekampagne end at anerkende, at Randers Kommune naturligvis skal følge loven.

Længere er den ikke.

Relaterede artikler

Nyeste artikler