4.1 C
Randers
søndag, november 24, 2024

Hver anden cyklist er klar til at bryde loven

Op mod hver anden danske cyklist er parat til at bryde loven og dreje til højre, selvom der er rødt lys. Og stort flertal ønsker loven for højresving for cyklister ændret. Det viser en ny undersøgelse, Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.

Fristelsen kan være stor, når man som cyklist holder for rødt lys og skal dreje til højre. Og knapt hver anden dansker vælger derfor at foretage højresvinget, selvom det altså er ulovligt. Det viser en ny undersøgelse som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.

Undersøgelsen viser dog også, at hver sjette dansker slet ikke kender reglerne og fejlagtigt tror, at det som cyklist er tilladt at dreje til højre selvom lyset i vejkrydset lyser rødt.

»Det er aldrig hensigtsmæssigt at bryde en lov, uanset om man gør det ubevidst eller ej. Hvis man ikke overholder de regler, der er gældende, øger man også risikoen for ulykker og skader, fordi ens omgivelser har en forventning om, at man agerer anderledes, end man gør,« siger skadedirektør i Gjensidige, Henrik Sagild.

Stort flertal i befolkningen for lovændring

Mens langt de fleste godt ved, at det ikke er tilladt at cykle til højre for rødt lys, er billedet et andet, når man ser på danskernes holdning til loven. Undersøgelsen viser nemlig, at hele syv ud af ti mener, at det altid bør være lovligt for cyklister at dreje til højre, selvom det er for rødt lys.

»Denne type lov er til for at beskytte cyklister mod at komme til skade, og sætte dem i så få potentielt farlige situationer som muligt. Cyklister er bløde trafikanter og derfor også mere sårbare i trafikken. Jeg kan godt forstå, at mange synes, det vil være lettere at komme frem på cykel, hvis de kan dreje til højre for rødt. Men hvis man sætter det fri ved alle lyskryds, risikerer vi også, at flere cyklister end normalt kommer i uheld. Derfor kan det være bedst, hvis det kun er udvalgte lyskryds, hvor forholdene er passende, det skal være lovligt,« siger Henrik Sagild.

Cyklister er generelt set overrepræsenteret i andelen af alvorlige færdselsulykker i Danmark. Der blev sidste år fastsat en politisk målsætning om at antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken skal halveres fra 2021 og til 2030. I 2019 døde 199 personer i trafikulykker.

Relaterede artikler

Nyeste artikler