Det personlige forhold til bilen er en stor udfordring for delebilismen som koncept, mener trafikforsker. Men hos Hornbæk Auto har de taget det personlige valg ind i biludlejningen, og kunderne elsker det.
Inspireret af delebilskonceptet udlejer Hornbæk Auto i Randers, der er en del af Autokonzept, deres stillestående kundebiler. Det er på få år blevet et populært udlejningskoncept, der tager højde for de udfordringer, der er ved traditionelle leje- og delebiler.
»Bilmærket betyder faktisk meget for folk, når de skal leje en bil. Hvis man er til Ford, vil man ikke overraskes med en Suzuki. Og det er ikke kun det. Bilens farve, udstyr og størrelse har selvfølgelig også en betydning, og folk kan godt lide at vide, hvad de får,« siger Torben Pedersen, der er indehaver af Hornbæk Auto.
Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet bakker op om, at det personlige forhold til bilen er en af mange udfordringer ved dele- og lejebiler. Når man lejer en bil, kan man nemlig typisk kun vælge biltype eller størrelse.
»Vi identificerer os meget med vores bil og den model eller det mærke, vi kører i. Mange har også alt muligt liggende i deres bil, så den er som et ekstra hjem for dem og en forlængelse af vores personlighed. Den del mangler mange i dele- eller lejebilen,» forklarer Harry Lahrmann.
En gylden middelvej
Som delebilismen vinder frem, er udlejningskonceptet ifølge direktør i Autokonzept Niels Bork med til at fremtidssikre lokale autoværksteder som Hornbæk Auto.
»Vi opdagede, at vores lånebiler stod stille halvdelen af tiden på værkstederne, og det var oplagt at udnytte. Ved at udleje bilerne, når de alligevel ikke bliver brugt, og fordi værkstederne selv servicerer bilerne, kan vi gøre det mindst lige så billigt som private delebilsordninger, og samtidig får kunderne den sikkerhed og forbrugerbeskyttelse, der følger med professionel biludlejning,« siger Niels Bork.
Hos Hornbæk Auto oplever man også, at kunderne efterspørger den kombination, og det tegner en lysere fremtid i branchen, mener Torben Pedersen.
»Hvis vi skal have færre biler i fremtiden, så skal vi som værksted udvide vores kompetenceområde. Det gør vi med udlejning. Det er en service, vores kunder sætter pris på at kunne få der, hvor de er vant til at få den gode service på deres biler i forvejen,« siger Torben Pedersen.