6.4 C
Randers
lørdag, april 20, 2024

Byrådsmedlem: Det er uhyggeligt, det vi er på vej ind i

Det udviklede sig til en maratondebat, da byrådet i Randers i aftes diskuterede valg af linjeføring for forlængelse af Ringboulevarden.

Den nødvendige beskyttelse af flagermusenes yngle- og rastesteder betød, at den oprindelige linjeføring skulle gentænkes, og det betød også at beslutningsprocessen blev forlænget.

Den forlængede beslutningsproces, har været vanskelig for beboerne i området, som har levet med usikkerhed om den endelige beslutning.

»Det er en svær beslutning, hvor vi skal afveje bredere kommunale hensyn, f.eks. at trængsel på eksisterende veje reduceres, i forhold til andre borgere får en vej tæt på,«

Et flertal i økonomiudvalget havde indstillet sagen godkendt med bemærkning om, at støj indgår som en vigtig del af det videre arbejde.

Formålet med en forlængelse er at aflaste trafik i Dronningborgområdet ved at etablere et vejstykke, der kommer til at forbinde Ringboulevarden med Udbyhøjvej.

Claus Berggren (V) forklarede, at Venstre ville stemme for på baggrund de oplysninger, som ingeniør- og arkitekturrådgivningsfirmaet COWI har givet.

Lars Axel Nielsen (NB) mente, at den linjeføring som var i spil bliver en mulig skandale for beboerne i Randers Kommune.

»Vi stemmer nej, da vi ikke mener, den er fornuftig. Vi sætter vores lid til at flagermusene kan forhindre linjeføringen,« sagde han.

Erik Bo Andersen fra Østbroen afviste, at der er problemer med trafikken i Dronningborg.

»Det er en trist dag, hvis et flertal stemmer det her igennem. I bliver nødt til at vise mig, hvor de problemer er, for de findes slet ikke i Dronningborg, men i Stjernekrydset ved rundkørslen, inde ved politistationen, Havnegade, Aarhusvej og Grenåvej,« tilkendegav han.

Han fremviste 1381 underskrifter, som han havde modtaget fra borgere i Dronningborg, og beskyldte byrådets flertal for at være ligeglade med de borgere.

Det er uhyggeligt, det vi er på vej ind i

Christian Boldsen (Konservative)

Pernille Heibøll Sørensen (Velfærdslisten) gav udtryk for, at borgerne var blevet ført bag lyset, og kommunen burde have arrangeret et borgermøde, hvor borgerne blev spurgt, om de mener, der er problemer overhovedet.

Christian Boldsen (K) var indkaldt som stedfortræder for Christina Kjærsgaard. Han var ikke enig med sit parti.

»Det er ikke rigtigt at tage løsning nummer 2 på grund af mange usikkerheder. Der er lavet gamle aftaler med flere politikere, som I nu løber fra,« betonede han.

Han var sikker på, at det forventede beløb på 65 mio. kroner, ikke holder, og mener, at beløbet vil blive et trecifret beløb, hvis vi vælger linjeføring to.

»Det er uhyggeligt, det vi er på vej ind i,« fremhævede han.

Bjarne Overmark fra Beboerlisten mente, at nogen har givet COWI forkerte oplysninger, og føler sig overbevist om, at COWI har skrevet en del af rapporten med ført hånd.

Steen Bundgaard (S) var tilfreds med, at der kommer undersøgelser, og er glad for at komme i gang, så der kan ske en større detailplanlægning.

Ny høring før endelig beslutning

Med byrådets beslutning går forvaltningen nu i gang med den detaljerede planlægning, som kommer til at omfatte kommuneplantillæg, ny lokalplan og miljørapport.

Når materialet er udarbejdet, vil det blive præsenteret for byrådet, og ønsker byrådet fortsat at gå videre med planerne, kommer der en ny offentlig høring. Når den er afsluttet gennemgår forvaltningen alle høringssvar og laver på den baggrund endelige forslag til kommuneplantillæg og lokalplan, som byrådet skal tage stilling til før plangrundlaget til etableringen af vejen er på plads.

For linjeføring 2 stemte Venstre, Konservative, Radikale og Socialdemokratiet. Dog stemte Anker Boje (S) og Christian Boldsen (KF) imod.

Imod stemte Østbroen, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Velfærdslisten, Enhedslisten, SF, Henriette Malland (UP), Christian Boldsen og Anker Boje.

Relaterede artikler

Nyeste artikler