Chatbotten Muni har haft travlt med at besvare spørgsmål på Randers Kommunes hjemmeside www.randers.dk i april måned. I årets tre første måneder har chatbotten håndteret ca. 300 samtaler pr. måned, men i april blev det til næsten 1500 samtaler. Det skyldes ikke mindst, at MitID er et af de nye emneområder, som nu betjenes af chatbotten.
MitID tegner sig alene for 51 procent af de 1500 henvendelser i april, mens 16 procent drejer sig om pas, 7 procent om Børnepasning og Digital Pladsanvisning, 6 procent om Kørekort, 5 procent om Hjælpemidler, 3 procent om Byg og Miljø og to procent om hvert af områderne Flytning, Lægeskift og Jobnet.
»I alt hjælper chatbotten Muni til på 24 områder på vores hjemmeside, og chatbotten har dertil en “call-back” funktion, hvor borgeren bliver tilbudt at tale i telefon med en medarbejder fra Den Digitale Hotline, hvis chatbotten kommer til kort,« fortæller Merete Timm fra Randers Kommunes Borgerservice.
Chatbotten Muni blev lanceret den 1. september 2020 af Den Digitale Hotline, der er et samarbejde mellem 43 kommuner om et fælles virtuelt call-center.
Gennem det digitale samarbejde hjælper medarbejderne i Den Digitale Hotline telefonisk på tværs af kommunegrænser med navigering i digitale selvbetjeningsløsninger og med generelle spørgsmål.
Chatbotten Muni sikrer endnu en større tilgængelighed til det offentlige og kan hjælpe med spørgsmål, uanset hvor i landet man bor. Chatbotten håndterer også lokale forhold for de kommuner, der er med i samarbejdet – for eksempel åbningstider, adresser, priser osv.