4.2 C
Randers
fredag, april 19, 2024

Debat: Cirkus Klimabro

Læserindlæg af Erik Bo Andersen, Liste Østbroen

Er Amtsavisen upartisk? Chefredaktøren Aksel Præstmark bruger sin Leder 30/10 til at kalde tilhængerne af en klimabro til kamp. Og så giver han ellers sider op og sider ned spalteplads til et cirkus Klimabro med forkerte tal og ukorrekte udsagn, uden at lave et faktatjek.

Medieansvarsloven har en række etiske retningslinjer, der skal sikre, at journalister opfører sig ordentligt. Det helt centrale i Medieansvarsloven er, at journalisternes historier skal være korrekte, og at journalisterne har pligt til at kontrollere deres informationer, så langt det er muligt.

Når Konservatives spidskandidat Daniel Madié siger at der er mangel på viden, løgne fortielser og usandheder, og så i samme ombæring selv påstår, at trafikken i Dronningborg, ikke får mere trafik, Hvor er Fakta tjekket så?

Og hver er det der mangler viden, lyver, fortier og taler usandheder?

Når Borgmesteren i stort opslået artikel 31/10, sjovt nok dagen efter, at Chefredaktøren kalder til kamp mod Østbroen, siger at alt er afdiskuteret og Klimabroen er vedtaget og ikke kan ændres, Hvor er Fakta tjekket så. Eller at Klimasikring af Justesens plæne er første etape af Klimabroen?

Hvad med faktatjek på Omkostninger på Klimabroen?

Må Kommunens sælge et stykke af Randers Fjord, ingen kan eje til et forsyningsselskab, mod at forsyningsselskabet betaler 78,5 mio. kr. til Klimabroen? Hvor er faktatjekket?

Når Venstre endelig anerkender, at der er et alvorligt problem med trafikafviklingen i bl.a. Dronningborg, og foreslår en helt ny vej, hvor er faktatjekket om Vejføringen overhovedet er realistisk, og hvad vil det gøre ved Kommunens samfundsøkonomiske analyse for Klimabroen.

Når Amtsavisen uden kritik laver copyright fra Kommunens hjemmeside med F&Q, altså spørgsmål forvaltningen har stillet sig selv og belejligt selv har svaret, medtager det som 5 Fakta for henholdsvis Klimabro og Østbro, hvor efterlader det Amtsavisens medieansvar.

Eksempel så siges det i Kommunens F&Q at Vejdirektoratet ikke anser at staten kan støtte en Østbro? Hvor er fakta? Vi har spurgt og kan intet svar få?  

Hvor er Amtsavisens undersøgelse af at Kommunens samfundsøkonomiske analyse er lavet efter en egenproduceret trafikanalyse, med opskrevne trafik tal, og basere sig på en vejføring via Toldbodgade/Fjordgade, Hermann Stillings Vej, Stadfeldtsvej, P. Knudsensvej og Østervangsvej mens man fortæller borgerne at de veje er lukket for gennemkørsel?

Vejdirektoratet bruger Landstrafikmodellen, en model som Randers Kommune egenproduceret samfundsøkonomiske analyse,

Så lad os endelig få fakta på bordet.

Relaterede artikler

Nyeste artikler