Læserbrev af Jan Votteler, næstformand i Østbroen, Kandidat til Kommunalvalget
Taler viceborgmester Claus Berggren fra Venstre med to tunger, eller kender han ikke de trafiktal kommunen (arbejder ud fra) oplyser i forbindelse med Klimabroen?
Tirsdag den 3. juni var jeg til Temaaften om klimabroen og Flodbyen, og der kom mange ting frem, som undrede mig.
Bl.a. sagde Claus Berggren, at der ikke bliver problemer med trafikken fra klimabroen til Udbyhøjvej, da det stort set kun er borgere i Dronningborg, der vil benytte Udbyhøjvej, nøjagtig som de gør allerede i dag.
Tidligere har han udtalt, at trafikken på Udbyhøjvej vil stige fra 7.800 til 15.000 biler i døgnet – altså næsten en fordobling.
De to udsagn kan ganske enkelt ikke begge være rigtige.
For det første: Hvis det virkelig kun er Dronningborgs egne borgere, der bruger Udbyhøjvej, hvordan kan trafikken så fordobles? Det svarer jo til, at vi alle sammen skulle begynde at køre dobbelt så meget fra den ene dag til den anden – og det er urealistisk.
For det andet: Når trafikken stiger med over 7.000 biler i døgnet, betyder det selvfølgelig, at der kommer mere trafik gennem Dronningborg – uanset hvor bilerne kommer fra, og uanset om de “skal” til Dronningborg eller bare igennem.
Dertil kommer, at hvis Klimabroen forventes at generere op mod 24.000 biler i døgnet, og broens endepunkt bliver Udbyhøjvej, så er spørgsmålet jo: Hvor kommer de 14.000 ekstra biler fra – og hvor skal de hen? I dag er der samlet set ca. 10.000 biler i døgnet på Toldbodgade og Udbyhøjvej. De nye tal kan derfor ikke forklares med lokal trafik alene. Det er ikke Dronningborg, der pludselig er blevet et trafikcentrum – vi er blevet gennemkørselsområde.
Man kan ikke fordoble eller tredoble trafikmængden uden at det får konsekvenser for støj, tryghed og trafiksikkerhed i et boligområde. Det gælder også i Dronningborg. Vi risikerer at få en hovedfærdselsåre gennem vores kvarter – og det bør vi kunne tale ærligt om.
Derfor er det vigtigt, at vores lokale politikere holder sig til fakta – og at vi som borgere stiller spørgsmål, når tingene ikke hænger sammen.
Og helt ærligt – hvad hjælper det at “aflaste” Randers Bro, hvis løsningen er at sende trafikken ud på smalle veje gennem boligområder og skoleveje? Man “løser” ikke ét problem ved at skabe et nyt og større – og ramme tusindvis af borgere i processen.
Vi risikerer, at vores boligområde bliver forvandlet til gennemkørsel for hele det nordlige opland – og det kræver ærlig snak, ikke glatte formuleringer.
Så kom nu med en reel forklaring, Hr. Viceborgmester Claus Berggren. Det skylder du os, der kommer til at mærke konsekvenserne hver eneste dag.