Læserbrev af Jens Peter Hansen, medlem af byrådet, Asfergvej 13, Hvidsten, 8981 Spentrup
Konstitueringsaftalen 2021 velsignede Randers kommune med et Bæredygtighedsudvalg – formelt kendt som § 17, stk. 4-udvalget for bæredygtig udvikling i Flodbyen og Randers Kommune. Udvalget har en central opgave: At fremme bæredygtighed, især i forbindelse med udviklingen af Flodbyen Randers, og løbende at evaluere kommunens indsats i forhold til Klimaplan 2050 på tværs af forvaltningerne.
På udvalgets næste møde den 12. november skal de afgive bemærkninger om mobilitet, som en del af opdateringen af klimaplanen frem mod 2025. Dette møde vil vise, om udvalget er klar til at reagere på følgende udvikling:
● CO₂-udledningen fra transport (alle ture med start eller slut i Randers Kommune) er steget fra 250.000 ton i 2018 til 272.000 ton – efter en kortvarig top på 276.000 ton i 2022. ● Andelen af bilture er øget fra 68,5 % i 2018 til 73,9 % i 2023. ● I “stor-Randers” (fra Ø. Bjerregrav i vest til Harridslev og Assentoft i øst) foretages knap 35 millioner bilture om året med en gennemsnitlig længde på 4,5 km. ● Cykling og gang er faldet fra henholdsvis 5,9 % og 22,1 % i 2018 til 5,5 % og 17,8 % i dag. Vi er altså langt fra klimamålet om, at cykling skal udgøre 20 % af alle ture i 2030. ● Samtidig investeres 12 mio. kr. i lyskryds på Danish Crown Vej, mens en række cykelstiprojekter er sat på pause. ● Budgetaftalen for 2025 aflyser planerne om en gang- og cykelsti-tunnel under Aarhusvej, trods dens betydning for bæredygtig mobilitet i Flodbyen syd for åen. |
Forfatter og adfærdsdesigner Morten Münster udnævner Randers som den seriøst mest forvirrede kommune i Danmark, idet vi har en overflod af pejlemærker, styrker, værdier og overordnede principper. Intentionerne bag disse kan være nok så gode, men når der ikke sættes handling bag, står vi tilbage med en gang ordgejl, der bare er så langt fra virkeligheden.
Bæredygtighedsudvalget har nu muligheden for at anbefale et kursskifte fra snak til handling – men har de modet?