Læserbrev af Bo Ratz, medlem af byrådet i Randers for Østbroen
Nu er vinderen af arkitektkonkurrencen Flodlejet Randers byens nye centrale punkt fundet. Det blev LYTT Architecture A/S sammen med Big and Artelia, der vandt arkitektkonkurrencen om at tegne det nye flodbad.
Jeg har set de to visualiseringer af projektet, udført af Briq, og her er det, at jeg, når jeg ser på dem, føler jeg mig vildledt. For hvad er det man på begge visualiseringer ser yderst i højre side? En sejlbåd med en mast, der aldrig vil kunne komme under Klimabroen, og som derfor bliver en vildledning. Man kommer umiddelbart til at at tænke, at det kan lade sig gøre at sejle til Bolværket i den nye Flodby.
Omvendt kan jeg ikke fortænke LYTT Architecture i at finde det spændende at tænke et maritimt indtryk og miljø ind i planerne om det nye flodleje… det er noget, som jeg har slået på tromme for flere gange de seneste fire år. Det er da heller ikke umuligt, at det måske kan lade sig gøre at bygge Flodbyen op omkring et maritimt område i midten af byen, og som ville kunne tiltrække ikke alene byens borgere, men masser af turister og langt flere gæstesejlere. Det kræver dog, at man gentænker tankerne om Klimabroen.
Lad mig slå fast med det samme inden at der opstår tvivl, Østbroen går ikke ind for nogen broer så længe kommunens økonomi er som den er, men på længere sigt er det rigtigt, at vi mener, at en østforbindelse over over Randers fjord, som fører trafikken udenom byen, ville være den rigtige løsning. Vi mener også, at en klimasikring kan gøres hurtigere og billigere blot ved at hæve kajkanterne. Det ville i givet fald give byrådet mulighed for at gentænke hele Flodbyprojektet, og de vil få muligheden for at blive inspireret af byer som Flensborg, Kleipeda i Litauen og Gdansk i Polen.
Et centrum bygget op omkring en udvidelse af lystbådehavnen helt inde i det nordlige bassin, omringet af små specialbutikker, restauranter og caféer, ville i den grad skabe lokal interesse for at besøge stedet, men også for at bosætte sig i området!
Med tanke på kommunens pressede økonomi, så er det måske på tide at gentænke hele projektet og til at vurdere, hvad der er vigtigst? En bro eller velfærd for Randers borgere?