En dom fra Randers får nu FDM til at komme med en advarsel til elbilister i hele landet.
Pas på med at lade din elbil på en offentlig p-plads, hvor der skiltes med “kun opladning af elkøretøjer” – du risikerer at få en bøde.
Sådan lyder advarslen fra bilejerorganisationen FDM til elbilister i hele landet efter en dom fra Randers.
Sagen begyndte, da en bilist fik en bøde på 510 kroner, selvom bilen var sat til at lade, og p-skiven var stillet korrekt. Da p-vagten kom forbi, ladede bilen nemlig ikke.
Nu er det så kommet frem, at Retten i Randers har slået fast, at det ikke var nok, at elbilen var sluttet til ladestanderen, sådan som Transportministeriet ellers har vejledt siden 2022.
»Populært sagt skal ledningen bare være koblet til. Men dommen her fra Randers siger altså noget andet,« siger Dennis Lange, chefkonsulent i FDM.
‘Lad være med at bruge disse ladepladser’
Dommen viser, at der skal være en aktiv opladning under hele parkeringsperioden. Ellers risikerer det at koste en p-afgift.
»Hvis man kan undvære det, vil vi mest af alt opfordre folk til at lade være med at bruge disse ladepladser, fordi det simpelthen er for risikabelt at lade sin bil der, når man risikerer 510 kroners bøde oveni,« siger han.
Dennis Lange peger på, at der kan gå “100 forskellige ting galt” under en opladning, og at det derfor er et stort problem, at der gives bøder.
»Der kan være en fejl på standeren, bilen eller elnettet undervejs, hvilket betyder, at opladningen kan stoppe, hvornår det skal være, uden man har den fjerneste anelse om, at det kommer til at ske. Man kan ikke gardere sig mod det,« siger han.
‘Sætter kæp i hjulet på den grønne omstilling’
Samtidig er der kommet krav fra EU om, at nye ladestandere selv skal kunne stoppe og genoptage en opladning undervejs for eksempel afhængig af belastningen af elnettet.
»Så der er på den ene side et EU-krav til ladestandere, og på den anden side har vi nu en dom, som gør, at hvis det sker, så skal elbilister betale 510 kroner for noget, de ikke har haft nogen som helst indflydelse på,« siger Dennis Lange.
Dommen fra Randers bekymrer også på andre planer hos FDM, hvor man frygter, at færre danskere vil købe en elbil.
Men nu er der risiko for, at bøder “sætter en kæp i hjulet på den grønne omstilling”, mener Dennis Lange.
»Hvis ladningen bliver eklatant dyrere, fordi man skal kalkulere med p-afgifter oveni, vil det alt andet lige få færre til at skifte deres benzin- eller dieselbil ud med en elbil,« siger han.
Han fortæller, at FDM nu vil indgå en dialog med Transportministeriet for at få løst problemet.


