8 C
Randers
lørdag, maj 11, 2024

Er Hospitalsgade en ny spritrute?

Når den eksisterende bebyggelse på ”Det Gamle Polititorv” i Vestergade bliver revet ned, etablerer Randers Kommune 12 nye betalingsparkeringspladser i stedet. Det har byrådet besluttet på mødet den 30. oktober 2023.

En tilsyneladende enkel og kort debat om anlæggelse af midlertidige parkeringspladser på det gamle polititorv, udviklede sig til noget der lignede en maratondebat.

Salget af arealet afventer en overordnet vurdering af torvets potentiale både for midtbyen og for byen i øvrigt, ligesom der skal planlægges for hele området.

Forvaltningen vurderer at salget af grunden ligger mindst 3 år ud i fremtiden, og der i mellemtiden etableres 12 nye midlertidige betalings p-pladser på det areal, som bygningen frigiver.

Frida Valbjørn Christensen fra Enhedslisten er enig i nedrivning af bygningen, men mener til gengæld ikke, at det er særlig smart at gå ind og anlægge flere p-pladser helt inde i centerringen på baggrund af kommunens egne tal, som viser, at der er ca. 500 ledige p-pladser i midtbyen, selv når der er spidsbelastning.

Derfor stillede hun spørgsmålstegn ved den fortjeneste som man mener at ville have. Der står, at udgifterne til etableringen vil være selvfinansierende.

»Jeg mener ikke, at det er en god idé, at bruge 75.000 kroner på nuværende tidspunkt for at etablere 12 nye parkeringspladser i midtbyen,« sagde hun under byrådsdebatten.

I øvrigt mener hun ikke, at stedet bliver kønnere, hvis der oprettes parkeringspladser.

Mogens Nyholm (R) var enig med Enhedslisten i at nedrivningen er ganske fornuftig. Til gengæld mener Radikale, at anlæggelsen af de 12 p-pladser kan medvirke til at øge trafiksikkerheden i Hospitalsgade.

Frank Nørgaard (DF) sagde, at 12 p-pladser på Polititorvet er bedre end ingenting.

»Jeg mener ikke, at der er p-pladser nok i Randers, uanset hvad forskellige undersøgelser viser. Snakker man med folk, som skal ind og handle i Randers, eller de erhvervsdrivende, så har de en oplevelse af, at der ikke er p-pladser nok. Og så hjælper det ikke, at man bare siger, at folk må gå lidt længere, hvis ikke der er vilje til det. Vi snakker så meget om situationen i midtbyen, og derfor må vi gøre noget at man kan parkere sin bil, så man kan komme ind og handle uanset hvilket brændstof bilen kører på,« pointerede han.

Hvis man fjerner parkeringsmulighederne i Hospitalsgade, så frygter Frank Nørgaard, at der vil komme mere trafik i gaden, og den trafik som kommer til at køre i Hospitalsgade, vil køre stærkere, og der kan opstå nogle farlige situationer.

Jens Peter Hansen (V) betegnede Hospitalsgade som en spritrute, eftersom der har været to uheld, hvor førerne har været beruset.

Derfor mener han, det er en fordel, at parkeringsforholdene i Hospitalsgade forbliver, som de er, for at gøre gaden snæver.

»Det skal helst være sådan, at bilerne ramler ind i et eller andet inden de kommer ud, hvor det begynder at blive rigtig farligt,« tilføjede han.

Forslaget om etablering af de 12 parkeringspladser blev vedtaget med et stor flertal, hvor kun Enhedslisten og Beboerlisten stemte imod.

Relaterede artikler

Nyeste artikler