Forestil dig at lære om Ægyptens faraoer, mens du går rundt mellem pyramiderne i Giza, lære om blomsterne og bierne, mens de flyver om ørerne på dig, eller nyde kristendomsundervisningen fra en bænk i Peterskirken. Det kan meget vel blive nogle af fremtidens undervisningsscenarier på Hobrovejens Skole, som har investeret i et Virtual Reality klassesæt, der skal være med til at udvide læringsrummet for alle skolens elever og lærere.
»Kun fantasien sætter grænser for, hvordan vi kan bruge Virtual Reality i skolen. Vi har indkøbt et klassesæt bestående af 25 Virtual Reality briller med tilhørende tablets. En stor investering, men også en banebrydende nytænkning i undervisningen,« fortæller Sandra Carstensen, der er lærer i indskolingen og primus motor på VR-projektet.
»Det er planen, at VR-klassesættet skal kunne bruges af alle på skolen. Fra 0. og 1. klasserne og opefter. Også skolefritidsordningen har lagt billet ind, for nok så voksenstyret VR vil være i undervisningen, så er udstyret også skabt til leg. Vi har købt det som skole, så vi skal gerne have alle med,« siger Sandra Carstensen, som tilføjer, at skolen har skrevet en kontrakt med det danske firma TakeAwalkVR om de næste toethalvt år at være med til at udvikle teknologien og indholdet deri til brug for folkeskolen.
De 25 VR briller er PICO G2 4K briller, der fungerer som et alt-i-et headset. Det er bærbart og kan styres både med og uden controller og altså fungerer uden PC, kabler eller andet. Brillen skulle især fungere rigtig godt med CoSpaces, som eleverne bl.a. kan tilgå i skoletube.
»Vi skal som udgangspunkt arbejde i platformene Take Care og Xpandr, som udbydes af TakeAWalk. På platformene kan vi både tilgå det allerede eksisterende bibliotek og skabe vores helt egne undervisningsvideoer; på sigt i samarbejde med eleverne. »Via de medfølgende tablets kan vi som lærere præcist styre, hvad eleverne oplever, når de er i den virtuelle verden. Og det, der står næst på to-do-listen er nu, at vi får udstyret introduceret for lærere og pædagoger, så alle bliver fortrolige med VR og de mange muligheder, der er for at anvende det i undervisningen,« slutter Sandra Carstensen.