4.7 C
Randers
torsdag, januar 30, 2025

Kunderne flygter fra Lidl på grund af parkeringskaos

Teknisk fejl ved APCOA Flow betyder, at Lidl’s kunder i Jernbanegade i Randers ikke kan tjekke ud fra parkeringspladsen, og risikerer derfor at få store regninger.

Når kunderne kører ind på parkeringspladsen vil en nummeplade-scanner registrere bilens nummerplade. Hertil skal der benyttes en app. Ved parkeringen begynder appen at registrere hvor længe der parkeres på pladsen. Via nummerpladegenkendelse skal kameraet afslutte parkeringen på samme nummerplade.

I fredags var Sara Lykke Andersen fra Randers i Lidl. Hun gav sig god tid eftersom der er en times gratis parkering.

Om aftenen ville hun undersøge, om hun var tjekket ud. Ifølge appen holdt hun stadigvæk parkeret. Sådan fortsatte det weekenden over.

Søndag eftermiddag ringede hun til APCOA Flow for at få hjælp. Her lød beskeden, at hun skulle gå ind på deres hjemmeside, hvorfra hun kunne stoppe parkeringen.

Det forsøgte hun, men da hun skulle indtaste nummerpladen, kunne systemet ikke finde den. Ved en fornyet henvendelse til APCOA Flows kundeservice fik Sara Lykke Andersen besked om, at de ikke kunne hjælpe hende, men at der skulle indsendes en indsigelse via appen. Den fik hun imidlertid ikke noget svar på.

Mandag lød beskeden fra APCOA Flow at hun skulle lave endnu en indsigelse, til trods for, at hun allerede havde lavet indsigelser, skrevet mails og ringet til dem.

Efter at avisen havde kontakt til firmaet, modtog Sara Lykke Andersen besked om, at tidstællingen var stoppet, og at hun ikke skulle betale for den tid, som var talt uretmæssigt.

Da var der gået 3 dage og 22 timer.

Kameraer skal registrere bilens nummerplade

»Det er vildt uprofessionelt,« siger Sara Lykke Andersen, som har besluttet, at holde sig væk fra Lidl i Jernbanegade.

Hun er bestemt ikke tryg ved at systemet virker i fremtiden, og derfor handler hun og kæresten ikke længere i Lidl.

Hun har ikke lyst til at have det besvær, og ønsker ikke at opleve det igen.

Sara Lykke Andersen og kæresten var glade for at handle i Lidl. Men det har parkeringsproblemerne sat en effektiv stopper for.

Lørdag aften lavede hun et opslag på Facebook Randers, hvor hun gjorde opmærksom på problemet.

Her viste det sig, at Sara absolut ikke var de eneste, som havde oplevet de samme problemer, og at det altid var med APCOA Flow.

Det resulterede også i, at mange tilkendegav, at de ikke ønskede at opleve det samme som Sara, og vil derfor holde sig væk fra Lidl.

Mange af kommentarerne gav udtryk for usikkerhed over hvad man skal stille op, hvis de oplever de samme problemer.

Personalet i Lidl er massivt blevet konfronteret med problemet. Personalet er frustreret, men de står magtesløse, eftersom de ikke har noget at gøre med parkeringen, og må henvise til APCOA Flow.

Informations-stander med oplysning om betalingsmåder

Sara Lykke Andersen synes det er smart med en nummerpladescanner.

»Men når det ikke virker, og er så besværligt, så er det bedre at gå tilbage til det gamle system med en P-skive,« pointerer hun.

Uvist hvornår problemet er løst
Jesper Søndergaard fra kundeservice i APCOA Flow oplyser til News Netavis, at firmaet er bekendt med problemet, og oplyser, at det er et landsdækkende problem, samt at fejlen er i færd med at blive rettet.

Han kan ikke oplyse om nogen tidshorisont for, hvornår fejlen er udbedret. Heller ikke, om der er tale om nogle timer eller der kan gå måneder.

Jesper Søndergaard erkender samtidig, at de ikke ved hvor mange bilister som ikke er tjekket ud.

»Det ved vi ikke før at folk tager kontakt til os for at få det ændret,« oplyser han.

Kundeservice har ikke mulighed for at hjælpe telefonisk. Derfor skal alle henvendelser ske via appen.

Af firmaets hjemmeside fremgår det, at hvis der mangler betaling, så har gæsten typisk 48 timer til at gøre det hjemmefra på APCOAs hjemmeside og dermed undgå en parkeringsafgift.

Lidl er i dialog med APCOA Flow
Thomas Sejersen fra Lidl’s kommunikationsafdeling siger til News Netavis, at det på ingen måde er tilfredsstillende, for hverken dem eller kunderne, at den automatiske nummerplade-registrering ikke har fungeret fra start.

»Derfor har vi bedt APCOA om at annullere alle udstedte regninger, og igangværende parkeringer er også blevet slettet,« oplyser Thomas Sejersen.

Lidl er i dialog med APCOA, og har forklaret dem, at de forventer, at deres system fungerer.

»Det vigtigste for os er at kunderne oplever automatisk nummerplade registrering som en service og ikke en træls ting – det er også hvad vi har fortalt APCOA. Mange af vores kunder ankommer i bil, og en tidsbegrænset parkering skal være med til at sikre et godt flow på parkeringspladsen, og dermed er det forhåbentligt også nemt at finde en parkeringsplads ved butikken i åbningstiden,« understreger Thomas Sejersen fra Lidl.

Screenshot af Sara Lykke Andersens opslag på Facebook Randers
Screenshot af Sara Lykke Andersens opslag på Facebook Randers

Relaterede artikler

Nyeste artikler