13.6 C
Randers
tirsdag, april 30, 2024

Ordblinde folkeskoleelever vil gøre Randers mere ordblindevenlig

Sæt en QR-kode på skiltet, så teksten kan blive læst op eller print skilte med meget tekst i et større format, er bare et par af rådene til Randers Kommune, som de ordblinde folkeskoleelever har formuleret i et brev.

Det har de gjort i forbindelse med den årlige bootcamp for ordblinde, hvor 200 ordblinde elever var samlet for at se muligheder frem for begrænsninger.  

Eleverne blev på bootcampen blandt andet præsenteret for en række værktøjer, de kan bruge på mobilen, når de bevæger sig rundt i byen og har behov for hjælp til at læse skilte og tekst. Det er dog ikke altid apps og hjælpeværktøjer er nok, og det er de situationer, eleverne kommer med eksempler og løsninger på. Ordblinde elever sætter ifølge læsevejleder med fokus på ordblinde på Hornbæk Skole, Helle Sølvsten, pris på, at der bliver taget hensyn til dem i bybilledet, det giver dem et selvtillidsboost:

»Der er så mange redskaber til ordblinde i dag, at de nærmest kan begå sig lige så nemt som ikke-ordblinde. Det er vigtigt, vi taler åbent om ordblindhed, for det er hverken et problem eller pinligt at være ordblind. Man skal bare have de rigtige værktøjer. Og så oplever jeg, at når de møder skilte og plakater, hvor der er taget hensyn til ordblinde, så bliver de faktisk glade og lidt stolte. De vil bare rigtig gerne kunne klare sig selv,« siger hun.

Helle Sølvsten og Pernille Nielsen står desuden for den workshop på Bootcamp for ordblinde, hvor eleverne skal ud i byen og undersøge, hvordan den kan blive mere ordblindevenlig.

Byen, borgerservice og rådhuset kan blive endnu mere ordblindevenlig

Ifølge en gruppe ordblinde elever, der var med på ugens bootcamp, så er Randers rimelig ordblindevenlig, men de kunne sagtens finde eksempler, hvor det kan gøres bedre. I løbet af ugen var eleverne rundt i Randers for at spotte steder, hvor byen kan blive mere ordblindevenlig.

»Det er særligt skilte med meget tekst eller vejledninger på Borgerservice, der udfordrer os. Hvis det skulle blive lettere for mig, så skulle der være en QR-kode, jeg kan scanne, så jeg kan få læst teksten op – ellers så skal skiltene laves større, så jeg lettere kan adskille ordene,« siger Cecilie Handll Pedersen, der går i 7.Y på Hornbæk Skole.

Relaterede artikler

Nyeste artikler