14.7 C
Randers
torsdag, maj 2, 2024

Randers Kommune lancerer børnevenlig hjemmeside: én digital indgang til kommunen for børn og unge

En ny side på Randers Kommunes hjemmeside skal gøre det nemt for børnene i kommunen at finde hjælp, støtte og vejledning, hvis de har det svært.

Randers Kommune har netop lanceret en hjemmeside, der skal sikre, at børn og unge let kan få vejledning og støtte, når de har brug for hjælp. Det sker som følge af Barnets Lov om, at alle kommuner fra 1. april 2024 skal lave en digital indgang målrettet børn og unge. Som noget særligt bliver kommunens nye indgang kvalitetssikret af børn og unge.

Hjemmesiden  www.randers.dk/dinside er målrettet børn og unge i alderen 10-17 år og er opbygget i et samarbejde på tværs af skole- og familieområdet. På siden findes videomateriale, oversættelse af svære ord og kontaktoplysninger, der både er nemme at finde i en akut situation og hvis børn og unge har spørgsmål, bekymringer etc. om deres livssituation. 

»Vores børn og unge er vokset op i en digital tid, og de er derfor vant til at søge hjælp og rådgivning på nettet. Jeg er glad for at børnene nu får en digital indgang i kommunen, så det bliver nemmere for dem at navigere i, hvad kommunen er for en størrelse, og hvor de kan få hjælp,« siger Lise-Lotte Leervad Larsen, formand for Skole- og Uddannelsesudvalget.

»Når børn og unge er i en svær situation, så er det rigtigt vigtigt, at de også selv kan søge hjælp og det skal være nemt at forstå. Derfor er den børnevenlige hjemmeside et væsentligt tiltag,« siger Mogens Nyholm, formand for Børne- og Familieudvalget, der netop varetager sociale opgaver for børn, unge og deres familier.

Børn kvalitetssikrer hjemmesiden

For at kvalitetssikre siden har Randers Kommune valgt at række ud til Randers Fælleselevråd, når de mødes i næste uge. Her vil udvalgte elever, som netop er i målgruppen, gennemgå hjemmesiden og komme med råd og vejledning til om siden nu også virker efter hensigten, så det bliver nemt for børn og unge i kommunen at finde information og få den rette hjælp. Fælleselevrådet består netop af elever som er talerør for alle skoleelever.

Nyt nationalt forskningscenter skal sikre den bedste start på livet

Alle børn fortjener den bedste start på livet. Et børneliv fyldt med leg og bevægelse, gode børnefællesskaber og trygge og støttende relationer, der klæder barnet på til at håndtere udfordringer og gribe alt det gode. På den længere bane ved vi fra forskningen, at gode børneliv også giver de bedste forudsætninger for at få et godt og sundt voksenliv med høj livskvalitet. 

I Danmark spiller vores dygtige velfærdsprofessionelle en vigtig rolle, når de møder børnene og familierne i løbet af deres opvækst. Især fordi langt de fleste børn tilbringer en væsentlig del af deres barndom sammen med andre børn i vuggestue og børnehave. Men hvordan kan pædagogen, jordemoderen, sundhedsplejersken, socialrådgiveren og fysioterapeuten blive bedre til at hjælpe og støtte de små børn og deres familier? Og hvordan kan de udvikle deres professionelle dømmekraft? 

Det skal et nyt forskningscenter, Center for Bedre Børneliv, gøre os klogere på. Københavns Professionshøjskole etablerer centeret med støtte fra Novo Nordisk Fonden, LEGO Fonden og TrygFonden, der bevilger op til 250 millioner kroner i en periode på op til 10 år. 

Centeret vil i Danmark være det første fondsfinansierede forskningscenter af den størrelse, der placeres på en professionshøjskole, hvor man netop uddanner de velfærdsprofessionelle. Dermed kan centerets viden omsættes direkte i uddannelsen af fremtidens pædagoger, socialrådgivere, jordemødre, sundhedsplejersker og fysioterapeuter.

Derudover skal centeret skabe et bedre vidensgrundlag for praksis på området, så det professionelle arbejde med at støtte små børn og deres familier styrkes. Således vil centeret drive praksisnær og tværprofessionel forskning i tæt kobling til virkeligheden.   

»Der er i dag allerede stærk forskning på området, men vi vil have særligt fokus på at skabe helhedsløsninger på tværs af alle de fagprofessionelle, der omgiver små børn og deres familier i de første år,« forklarer dekan Annegrete Juul fra det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet på Københavns Professionshøjskole.

Stolte traditioner på børneområdet er under pres

Danmark har en lang en tradition for at investere i støtte til små børn og deres familier. Stort set alle gravide ser en jordemoder, nyfødte og deres familier en sundhedsplejerske, ligesom langt de fleste børn går i dagtilbud. Men vores stolte traditioner og professionelle praksis er under pres, og trods store investeringer ligger Danmark stadig under OECD-gennemsnittet, når det kommer til at modvirke konsekvenserne af ulighed for børns fysiske, mentale og sociale trivsel. 

Professionshøjskolerne modtager kun få offentlige midler til forskning, hvilket gør støtten fra Novo Nordisk Fonden, LEGO Fonden og TrygFonden helt afgørende. Denne finansiering vil muliggøre opbygning af nødvendig viden og kapacitet inden for området og sætte professionsrettet og praksisnær forskning i frontlinjen af løsninger for børn i alderen 0-6 år og deres familier. 

»Vi ved, at leg styrker børns livskvalitet, udvikling og livslange læring. Derfor er vi særligt begejstrede for, at ’Center for Bedre Børneliv’ undersøger legens rolle i forhold til børns sociale, mentale og fysiske trivsel i de tidlige år. Og at centret fokuserer på at omsætte den nye viden til praksis, så børn i Danmark kommer til at opleve resultaterne af centrets arbejde direkte,« fortæller Michael Stahl, landedirektør for LEGO Fonden i Danmark.  

»Jordemødre, sundhedsplejersker, pædagoger og socialrådgivere kan have afgørende betydning for børns tidlige udvikling, og de gør dagligt et stort arbejde for at støtte børn og forældre. Vi vil gerne bidrage til, at disse fagprofessionelle får endnu stærkere kompetencer, så flere børn får den bedste start på livet, hvor de trives fysisk, mentalt og socialt,« siger projektchef Frederik Mühldorff Sigurd fra TrygFonden. 

Relaterede artikler

Nyeste artikler