5.2 C
Randers
lørdag, februar 22, 2025

Randers Kommune: Nu kan Muni tale med om det hele

I går flyttede en intelligent udgave af chatbotten Muni ind på kommunens hjemmeside. Med kunstig intelligens skal chatbotten bidrage til bedre service

Hidtil har chatbotten alene været tilgængelig på udvalgte emner på hjemmesiden, som fx pasbestilling. Nu kan MUNI 2.0 hjælpe med svar på alle emner. Det betyder, at borgere og erhvervsliv nu hurtigere og mere præcist kan få svar på spørgsmål – uanset om det handler om affaldssortering, byggetilladelser, skoleindskrivning eller pasbestilling

Lanceringen af Muni 2.0 er en vigtig del af Randers Kommunes strategi om at forbedre den digitale borgerservice og sikre nemmere adgang til information for alle.

»Det skal være så enkelt som muligt for borgerne at finde svar på deres spørgsmål. MUNI giver borgeren digital vejledning og støtte, og det frigør samtidig tid til, at personalet kan varetage mere komplekse opgaver,« siger Birgitte Guldberg, centerleder for Borgerservice, Ydelser & Digitalisering. Sammen med kommunikationschef Karen Balling Radmer har hun ansvaret for den nye digitale assistent.

Muni 2.0 bliver tilgængelig for borgerne fra den 20. februar 2025 på kommunens hjemmeside. Her kan alle prøve den nye chatbot og opleve, hvordan kunstig intelligens kan gøre kommunikationen med kommunen lettere og mere effektiv.

Muni 2.0 er mere intelligent
Den nye muni chatbot bygger sine svar på en lang række informationer samlet i dens databaser, og som noget nyt bruger den også kunstig intelligens til at finde de rigtige informationer på hjemmesiden og svare i et sprog, der er let og nemt at forstå. Den kombination gør chatbotten i stand til at analysere og finde de mest relevante oplysninger på tværs af kommunens digitale indhold.

»Denne teknologi sikrer, at borgerne får bedre og mere præcise svar. Målet er at gøre oplevelsen på hjemmesiden og kommunens digitale service mere smidig og effektiv. Med Muni 2.0 tager vi et vigtigt skridt i retning af en mere digitalt tilgængelig kommune. Borgerne skal kunne få præcise svar, når de har brug for det, lige fra MitID til børnepasning. Den nye chatbot er et vigtigt værktøj i den udvikling,« siger Karen Balling Radmer, kommunikationschef i Randers Kommune.

Fra tekst til tal
Randers Kommune er en ud af 40 kommuner, der tager den nye chatbot i brug. I første omgang betyder opgraderingen, at chatbotten kan besvare spørgsmål fra hele hjemmesiden.

»Lige nu kan man sige, at Muni 2.0 møder borgerne for første gang og løbende vil blive dygtigere til at finde de rette svar. På længere sigt vil borgerne også få mulighed for at tale med chatbotten og få svar på deres spørgsmål via stemmegenkendelse, hvilket yderligere vil forbedre den digitale borgerservice,« siger Karen Balling Radmer.

Relaterede artikler

Nyeste artikler