10.7 C
Randers
tirsdag, april 16, 2024

Skolefesten på Fårup Skole og Børneby understøtter samarbejde på tværs af klasser

Til både hverdag og fest arbejder Fårup Skole med samarbejde på tværs af klasserne. I forbindelse med den årlige skolefest havde 4., 5. og 6. klasserne forberedt sig på skuespillet sammen – det skaber nye fællesskaber og venskaber, når klasserne samarbejder, mener skolens pædagogiske leder, Karen Kornerup.

»Vi kunne mærke, der var skolefest i vente mange dage i forvejen. Børnene har virkelig glædet sig og set frem til den her aften. De små har flere gange utålmodigt spurgt mig, hvornår er det, der er skolefest?,« siger skolesekretær på Fårup Skole, Julie Melgaard Jensen.

Det var da også elever i fint tøj, med håret sat og med smil på læberne, der var klar til den årlige skolefest på Fårup Skole. En helt klassisk skolefest med skuespil, hoppeborg, diskotek og spøgelsesrum. Forberedelserne til skolefesten skal ligesom flere andre tiltag understøtte Fårup Skoles fokus på trivsel, og det gør skuespillet eksempelvis:

»Her på skolen er det ikke bare en enkelt årgang, der står for at forberede skuespillet, det gør 4., 5. og 6. klasse sammen. Det er helt tydeligt, at eleverne efter sådan et samarbejde indgår i nye fællesskaber og får nye venner også på tværs af årgange,« siger Karen Kornerup, der er pædagogisk leder på Fårup Skole og Børneby.

Det er en af skuespillets hovedrolleindehavere enig i. Ulven eller Magnus Lyngaa Thomsen, som han hedder, fra 5. klasse fortæller:

»Jeg synes, det er sjovt at arbejde sammen med de andre klasser, det er ikke første gang, vi gør det, og jeg håber, der kommer mere.«

Flere tiltag skal styrke trivsel

Eleverne på Fårup Skole vil fremover opleve flere tiltag, hvor de bliver blandet på tværs af klassetrin. Det gælder også dele af undervisningen, hvor nogle klasser har dansk- og matematiktimer på samme tid, så de har mulighed for at have undervisning sammen. Formålet ved at blande klasserne er at give mere støtte til de fagligt udfordrede elever, udfordre de fagligt dygtige og danne sociale bånd på tværs af klassetrin.

»Det er rigtig sundt for eleverne at blive blandet på tværs af klassetrin, når det giver mening. De lærer af hinanden, når de samarbejder, og der opstår nye venskaber. Jeg tror på det, og vi kan se det til skolefesten i aften, at det binder folk sammen,« siger Claus Brøndum, der er forældrevalgt medlem i skolebestyrelsen.

Magnus Lyngaa Thomsen

Relaterede artikler

Nyeste artikler