13.5 C
Randers
torsdag, august 7, 2025

Træbro bliver løftet på plads over motorvej i Randers

Trafikanter på E45 ved Randers C må forberede sig på ændringer i trafikken midt i august, når Vejdirektoratet løfter en ny cykelstibro i træ på plads over motorvejen.

Broen bliver en del af den kommende cykelsti langs Viborgvej og er et skridt mod mere klimavenlig infrastruktur.

Arbejdet med at få den nye cykelstibro over E45 ved <40> Randers C på plads betyder, at motorvejen spærres i to omgange:

● Lørdag den 16. august fra kl. 15.00 til senest kl. 02.00 (sydgående spor)
● Søndag den 17. august fra kl. 15.00 til senest kl. 02.00 (nordgående spor)

I begge perioder bliver bilister ledt af motorvejen ved til- og frakørsel <40> Randers C, hvor de kan krydse Viborgvej og fortsætte ad E45. Ifølge Vejdirektoratet vil der kun være tale om mindre omkørsel, men der kan forventes kødannelser i eftermiddags- og aftentimerne.

Ny bro skal sikre bedre forhold for cyklister

Når broen er løftet på plads, skal den kobles sammen med den eksisterende cykelsti på Viborgvej. Den forventes at stå klar til brug i løbet af efteråret 2025.

Den nye stibro skal forbedre sikkerheden og fremkommeligheden for cyklister, samtidig med at den frigør plads på Viborgvej. Den nuværende cykelsti vil nemlig blive konverteret til en del af kørebanen, hvilket giver bedre plads til bilisterne over motorvejen.

Bygget i træ – et bæredygtigt alternativ

Broen skiller sig ud fra mange andre konstruktioner ved at være bygget i træ – et bevidst valg fra Vejdirektoratet for at fremme mere klimavenlige byggemetoder.

»I Vejdirektoratet vil vi gerne bidrage til et bæredygtigt samfund og skifte beton ud med et mere klimavenligt alternativ, når vi kan det. Her ved Randers, hvor den nye bro er til cyklisterne, så giver det rigtig god mening, at vi bygger broen i træ. Vi har bygget få andre træcykelbroer, men det er klart, at det stadig er noget, som vi samler os erfaringer i. Og her kommer den nye bro ved Randers også til at bidrage,« fortæller projektchef Robin Højen Madsen.

Holdbarhed og sikkerhed i højsædet

Selvom broen er lavet i træ, er der ikke gået på kompromis med holdbarheden. Hele den bærende konstruktion er beskyttet mod vind og vejr af en ydre trækappe og zinkdækning på de vandrette flader. Belægningen på cykelstien er af kunststof, som beskytter mod fugt og nedbør.

Konstruktionen er udformet, så den kan tåle langt mere belastning end den forventede cykeltrafik. De bærende søjler under broen er støbt i beton – både af hensyn til styrke og sikkerhed, fx ved en eventuel påkørsel.

Et imponerende byggeri i træ

Broen bygges i to store dele, der samles direkte på stedet, når den løftes på plads over E45. Ifølge projektchef Robin Højen Madsen er der tale om et byggeri i særklasse:

»Man kan nærmest sige, at det er et saml-selv-møbel i ekstra stor skala. Det er et imponerende arbejde, og resultatet bliver elegant på en helt anden måde, når det bygges i træ.«

Fakta om cykelstibroen ved Randers C  

● Materiale: Træ (med beskyttende kappe og zink) ● Længde: 55 meter ● Vægt: 44-46 tons
● Bærende bjælker: 1,7 m x 21 cm
● Træelementer: ca. 250 dele
● Beslag: ca. 150
● Bolte og møtrikker: ca. 500
● Skruer: ca. 2.500
● Placering: Ved Viborgvej over E45 <40> Randers C        

Relaterede artikler

Nyeste artikler