På mødet den 26. august 2024 har byrådet besluttet at afsætte midler til at forbedre trafiksikkerheden i alt 11 forskellige steder i Randers. Se hvor der kommer til at ske ændringer.
Der kommer snart til at ske mindre ændringer i en række forskellige kryds og på flere strækninger i Randers. Formålet er at forbedre trafiksikkerheden.
I to forskellige sager på mødet den 26. august 2024, afsatte Randers Byråd penge til i alt 11 forskellige projekter. Ti af projekterne finansieres af puljen til sikre skoleveje. Her er der tale om forholdsvist små projekter, der samlet set koster omkring 1 million kroner.
Disse ændringer vil ske følgende steder:
Århusvej/Paderup Boulevard, Randers
I krydset sker der flere uheld på grund af rødkørsler, især fra Paderup Boulevard. Ved at justere signalprogrammet og stopstregerne for både cyklister og bilister forventes det, at antallet af ulykker vil falde. Bilister, især fra Paderup Boulevard, kan blive utålmodige under gennemkørsel af krydset på grund af Århusvejs høje prioritering og dermed lange ventetider. I svingsituationer kan bilister derfor kører over for rødt for at ”nå med”.
Rådmands Boulevard/Nyvangsvej, Randers
Der sker mange uheld med lette trafikanter i krydset, især på grund af manglende overholdelse af vigepligten. Bilister kan blive utålmodige i de travle perioder på grund af trafik på Rådmands Boulevard. For at mindske antallet af uheld etableres der blå cykelfelter i de eksisterende cykelbaner for at gøre cyklisterne mere synlige.
Hobrovej/Rådmands Boulevard, Randers
Der sker mange uheld med lette trafikanter i rundkørslen, delvist på grund af høj hastighed. For at reducere hastigheden og derved mindske risikoen for ulykker, vil overkørselsarealet ved midterøen blive gjort bredere og højere. Samtidig vil der blive iværksat et midlertidigt forsøg med fartdæmpning på Hobrovej nord for rundkørslen. For bedre synlighed af fodgængere, der skal krydse Parkboulevarden, flyttes fodgængerfeltet tættere på rundkørslen.
Udbyhøjvej/Dragonvej, Randers
Der sker mange uheld med cyklister ved ind- og udkørsel fra rundkørslen, især ved Østervangsvej. For at sænke hastigheden ind og ud af rundkørslen vil der blive iværksat midlertidige fartdæmpning på Østervangsvej.
Århusvej/Haraldsvej, Randers
For at reducere antallet af uheld etableres der cykelbaner i nord- og sydgående retning gennem krydset, og der foretages tilpasninger af afmærkningen.
Udbyhøjvej ved Østre Kirkegård, Randers
Der sker flere uheld med lette trafikanter på strækningen. Blandt andet mellem parkerede biler og cyklister. For at mindske risikoen for uheld etableres der rumlestriber på cykelstien langs vejsideparkeringen, så cyklister får større afstand til biler, der potentielt kan åbne dørene ud på cykelstien
Mariagervej mellem Ymersvej og Glarbjergvej, Randers
Der sker flere uheld med lette trafikanter på strækningen, på grund af den cykelsti og
vejsideparkering. For bedre synlighed af cyklister etableres der cykelsymboler ved overkørslerne, og parkeringsbaner tæt på indkørslen til blandt andet Shell tankstationen fjernes eller gøres mindre.
Lucernevej ved Jem & Fix, Føtex m.fl., Randers
Der sker uheld med cyklister, der overses ved indkørsel til blandt andet Jem og Fix. For at gøre cyklisterne mere synlige etableres der cykelsymboler ved overkørslerne af cykelstien. Desuden synliggøres cykelstiens start på Lucernevej nær krydset med Mariagervej for at undgå sammenblanding med svingende biltrafik.
Fladbrovej-Randersvej mellem Over Hornbæk og Langå
For at mindske antallet af uheld sænkes hastigheden for den udgående trafik fra
Sønderskovhedevej ved at reducere dynamikken ved sekundærhellen ved Dagsvad.
Århusvej/Vennelystvej, Randers
Der sker flere bagendekollisioner og uheld med venstresvingende. For at reducere antallet af uheld etableres der ledelinjer i krydset for at vejlede bilisterne igennem det, og bilisternes stopstreger trækkes tilbage i passende afstand til fodgængerfelterne.
Fysiske ændringer i krydset Helstedvej/Hobrovej
Et større projekt vil finde sted i krydset Helstedvej/Enghøj Allé/Hobrovej, hvor de fysiske ændringer blandt andet omfatter flytning af cykelsti og nyt fortov og samlet set ventes at koste omkring 1.5 millioner kroner.
Oprindelig havde byrådet afsat 2,6 millioner kroner i forbindelse med budgetaftale 2022-2025 til at etablere et signalanlæg i krydset. Siden er det sammen med ekstern rådgiver blevet undersøgt, om udfordringerne i krydset kunne løses på andre måder, og her lyder vurderingen at de fysiske ændringer sammen med en hastighedsnedsættelse vil være med til at forbedre trafiksikkerheden.
Afstemningsresultat
Sag nr. 308 om prioritering af midler til sikre skoleveje blev enstemmigt vedtaget
Sag nr. 307 om beslutning om signalanlæg i krydset Enghøj allé/Hobrovej blev vedtaget med 29 stemmer for. Imod stemte Østbroen.