9.7 C
Randers
onsdag, oktober 29, 2025

Zonemodel skal sikre gode parkeringsforhold i Randers By

Randers Kommune vil opdele midtbyen i seks parkeringszoner, der skal bidrage til at sikre gode parkeringsforhold for beboere og gæster i Randers By. Samtidig skal der indføres betalingsparkering og beboerlicenser i flere områder. Det har Randers Byråd besluttet på mødet den 28. oktober 2025.

Som led i implementeringen af Parkeringsstrategien fra 2022 vil Randers Kommune opdele midtbyen i seks parkeringszoner. Det har Randers Byråd besluttet på mødet den 28. oktober 2025.

Zonemodellen betyder, at parkeringsreglerne bliver mest restriktive tættest på midtbyen, mens p-reglerne lempes jo længere fra midtbyen, man kommer. Det skal sikre størst mulig cirkulation på p-pladserne tættest på midtbyens butikker.

Nye områder med betaling og beboerlicenser

Som led i zoneopdelingen vil der blive indført betalingsparkering flere steder og samtidig kommer nye områder, hvor det bliver muligt at købe beboerlicenser.

I forvejen er det muligt for beboere inden for Centerringen at købe én beboerlicens per husstand. Beboerlicensen gør det muligt at parkere uden tidsbegrænsning i området, og det skal fremover også være muligt for husstande i Tøjhushavekvarteret, Schousgadekvarteret, Søren Møllers Gade-kvarteret og Sjællandsgadekvarteret. I disse områder er det nemlig en udfordring for beboere at finde plads – og her skal indførslen af betalingsparkering i kombination med beboerlicenser frigøre pladser.

Hvornår og hvordan den nye zonemodel bliver indført er der endnu ikke sat en dato på. Implementeringen af beboerlicenser vil ske etapevis, hvor Tøjhushavekvarteret og Schousgadekvarteret bliver første etape.

P-huse kan sikre arealer til byudvikling og vandhåndtering

Zonemodellen er én del af arbejdet med at udvikle parkeringsforholdene i midtbyen. Et andet vigtigt spor i den samlede parkeringsstrategi handler om at udnytte arealerne bedre og tænke parkering sammen med byudvikling. Derfor har byrådet også besluttet, at der skal udarbejdes en strategi for fremtidige p-huse.

Tidligere har Randers Kommune som led i Parkeringsstrategien fra 2022 etableret et p-info-system, der vejviser trafikanter til ledige p-pladser i midtbyen. Systemet viser, at der generelt er god ledig parkeringskapacitet i Randers Midtby – dog med forskelle mellem p-anlæggene.

I forbindelse med fremtidig byudvikling og håndtering af regnvand kan der være behov for at samle parkering i p-huse, så nogle af de eksisterende overfladeparkeringspladser kan nedlægges. Den kommende strategi skal pege på mulige placeringer, som kan komme i spil i takt med, at midtbyen udvikles.

Afstemningsresultat

I sagen blev beslutningen om at udarbejde en p-hus strategi enstemmigt vedtaget.

Zonemodellen blev godkendt med 24 stemmer for. Imod stemte Østbroen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance.

Én beboerlicens pr. husstand og betalingsparkering i nye områder blev vedtaget med 19 stemmer for. Imod stemte Østbroen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance. Venstre undlod at stemme.

Se beskrivelse af zonemodellen

Relaterede artikler

Nyeste artikler