10.3 C
Randers
mandag, oktober 14, 2024

Debat: Politisk mod – baseret på tro.

Læserbrev af Poul Rubach, Harridslev, bestyrelsesmedlem i Radikale Venstre i Randers

Der bør for helhedens skyld kommenteres på Byrådsmedlem Bo Ratz (C) læserbrev 22. august i News Netavis om debatten der kører i disse uger om kørekort til 17-årige. Ifølge ham skal sikkerheden med ledsagerordningen blot slettes.

Forslaget fra regeringen kom frem for at hjælpe de uddannelsessøgende fra yderområderne til nemmere at komme i skole/arbejde. Men hvad med dem uden adgang til bil og kørekort, der har klaret sig med offentlig transport? De mærker for alvor den mangelfulde offentlige transport i yderområderne.

Jeg husker godt – da forsøget fra 1. janur 2017 – hvor 17-årige kunne få kørekort, og skulle have en ledsager med, der var over 30 år som ikke havde haft en betinget eller ubetinget dom de sidste 10 år.

Jeg var – som kørelærer – stærk kritisk og forudså stigende ulykkesantal. Jeg blev dog klogere, da jeg selv opdagede den kæmpe fordel, de unge havde ved at have en ledsager med. Almindeligt sund og sikker kørselskultur blev indlært af de voksne.

Ledsagerordningen er alfa & omega for sikker afvikling af trafikken for nybegyndere og blev hele begrundelsen for at forsøget blev til noget.

Jeg ser her i opslagene på Facebook, at der er fokus på uheldsfrekvensen for de 18-25-årige. Statistikken siger, at det er nybegyndere i trafikken (det første år man har kørekort), der tæller uforholdsvis meget i statistikken og ikke specifikt om man er 18 eller 24. Denne ulykkestype blev nogenlunde bremset med ledsagerordningen, og godt for det.

Hvis kørekort til 17-årige uden ledsager bliver vedtaget (og det gør det jo nok med en flertalsregering), er jeg spændt på, om regeringspolitikerne har modet til at stå og tage ansvar for de forhøjede antal trafikdrab og svært tilskadekomne.

Rådet for Sikker Trafik har regnet sig frem til ca. 4 ekstra dræbte om året, og en del svært tilskadekomne. Om det bliver 2 eller 8 ved vi jo ikke, men flere bliver trafikdræbt, er fagkundskaben enig i.

Det er nok ikke uden grund at organisationerne FDM, Dansk Kørelærer Union, Rådet for sikker trafik og trafikpsykologer fraråder ordningen.

Mon ikke hele debatten kom frem for at dulme politikernes samvittighed, når det skæres i den offentlige transport? Og måske at tækkes førstegangsvælgere?

Politik skal baseres på saglig viden fra fagfolk, og ikke hvad nogle politikere ’tror’ og ’synes’.

Relaterede artikler

Nyeste artikler