2 C
Randers
onsdag, februar 28, 2024

Ordblinde folkeskoleelever står sammen om ordene

I dag begynder en tredages bootcamp for ordblinde folkeskoleelever i Randers Kommune. Det sker som en del af den nationale ordblindeuge, der finder sted i denne uge. På bootcampen bliver 200 folkeskoleelever.

 Fra i dag og til og med torsdag den 6. oktober samles 200 ordblinde elever fra folkeskolerne i Randers Kommune til en tredages bootcamp, der skal ruste dem til at stå stærkt med deres ordblindhed

“Det er vigtigt, at man ikke tænker på sin ordblindhed som et tabu. Det er ikke noget, der skal begrænse en og man kan stadig blive til lige det, man gerne vil. Jeg tror, der er nogle, der godt kan føle sig lidt alene med deres ordblindhed, hvis der ikke er andre i deres klasse, der er det. Sådan følte jeg det selv i begyndelse, og derfor er det godt at få et fællesskab med andre ordblinde her på bootcampen – og finde ud af, at man jo slet ikke er alene med det,” fortælle Sara Vium Pedersen fra 8. klasse på Hornbæk Skole.

På bootcampen skal Sara Vium Pedersen på scenen og dele ud af sin oplevelse med at være ordblind i udskolingen til ordblinde elever fra 4.-6. klasse. Det sker som en indsats for at inspirere og betrygge yngre elever i, at de ikke skal føle sig begrænset af deres ordblindhed.  

“Ordblindhed skal ikke begrænse vores elever. De skal turde have mål og drømme og vide, at de kan forfølge dem. Derfor handler bootcampen rigtig meget om at arbejde med mindsettet hos eleverne og bestyrke dem i deres tro på sig selv. Her spille rollemodeller også en væsentlig rolle og det at opleve, at man er i et fællesskab med en masse andre. Dét er noget af det vi sætter fokus på til bootcampen,” fortæller Jette Pagaard, der er læringskonsulent og koordinator på ordblindeindsatsen på folkeskolerne i Randers Kommune.  

Værktøjer og netværk
På bootcampen skal eleverne arbejde med deres mindset omkring det at være ordblind, og samtidig skal de arbejde med helt konkrete færdigheder. Som ordblind i Randers Kommune er der flere hjælpemidler at gøre brug af, og det er vigtigt, at eleverne får
godt kendskab til de konkrete værktøjer.  

“Ordblindhed er et meget vigtigt fokusområde på folkeskolerne i Randers Kommune. Ordblinde elever skal have de samme muligheder for at tilegne sig viden og udvikle sig i folkeskolen som alle andre elever. Derfor har vi de seneste år haft øget fokus på en tidlig indsats, så vi får spottet og hjulpet elever med ordblindhed og læsevanskeligheder helt generelt,” siger Steen Bundgaard, formand for skole- og uddannelsesudvalget.  

Som en del af den styrkede indsats på ordblindeområdet har Randers Kommune også udviklet et tilbud til alle, der gerne vil have inspiration og viden om, hvordan de kan blive hjulpet med deres læsevanskeligheder. Tilbuddet, der hedder “Åbne Værksteder”, bliver afholdt fire gange årligt på fire forskellige steder, så der i alt er 16 åbne værksteder.  

“Læse- og skriveværktøjerne spiller en meget væsentlig rolle i arbejdet med at styrke ordblinde elever. Derfor har vi også et stort fokus på, at de bliver anvendt rigtigt i undervisningen. På bootcampen og de åbne værksteder hjælper vi eleverne med at få det optimale ud af de hjælpemidler, de har til rådighed,” fortæller Jette Pagaard.  

Bootcampen 2021 for ordblinde elever finder sted på Underværket for elever fra 4.-6. klasse, mens eleverne i udskolingen holder deres bootcamp på Randers Bibliotek. Bootcampen 2021 har mødt så stor interesse, at der i begyndelsen af 2022 kommer en ekstra bootcamp til de elever, der ikke var plads til i første omgang. Elever vil få information om tilmelding via deres folkeskole.

Se også Karoline er 17 år, ordblind og fast bruger af biblioteket


Relaterede artikler

Nyeste artikler